Svar: Salt i frikadellerne og i saucen - 8 mdr.
13. maj 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Tina
Det er helt naturligt at din datter er begyndt at fravælge havregrød og øllebrød. Det handler sandsynligvis ikke om at hun ikke kan lide det, men snarere om at hun lige nu hellere vil spise selv end mades ...
Derfor kan du godt en gang imellem give hende en havregrynsbolle om morgenen i stedet, et stykke franskbrød eller hvad du nu selv spiser, suppleret af lidt ost, frugt, bær. Hvis hun nogle gange får noget hun kan spise selv, så vil lysten til skemaden ofte naturligt komme tilbage igen :)
Med hensyn til aftensmad, så er det rigtig fint at du giver din datter mad, som tager udgangspunkt i den mad I andre spiser. Hun vil elske retter med hakket kød, sovs og milde krydderier - f.eks. boller i karry, lasagne, pasta med kødsovs, frikadelle (kød eller fiskedeller), farsbrød, laks fra ovnen, fiskefilet osv.
Hendes saltindtag skal minimeres, men der sker ikke noget ved at hun får lidt. Hvis du salter maden meget, vil det dog være en rigtig god idé at du ikke kommer salt i maden ved tilberedning men i stedet bruger bordsalt på jer voksnes mad. Mange ting kan man også krydre med løg, hvidløg, lidt karry, timian, oregano eller lignende og netop ved at bruge forskellige krydderier (tørrede krydderurter er okay), så kan du undgå helt at bruge salt.
Omkring saltning i børns mad, som skriver sundhedsstyrelsen:
"Man bør ikke tilsætte salt til spædbørn mad, dels fordi spædbarnets nyre ikke kan udskille så meget salt, og dels for ikke at vænne børn til en salt smag. Grøntsager kan dog tages fra familiens gryde, hvis de er kogt i normalt saltet vand.
Barnets mad kan efter de første måneder for en stor dels vedkommende tage udgangspunkt i den øvrige families mad, forudsat at den saltes sparsomt. Det forenkler tilberedningen."
Citat: Anbefalinger for Spædbarnets ernæring, SST 2005.
Senere i samme bog står: "Der er ingen specifikke nordiske anbefalinger for natriumindtag til børn, men i stedet en mere generel anbefaling om, at natriumindholdet i børns kost, ikke bør ligge over 0,5 gram/MJ".
Så anbefalingen er at børn under 1 år så vidt muligt ikke skal tilbydes mad tilsat salt, men lidt er okay, netop fordi barn og forældre så kan spise det samme. Salter du meget, så bør du bruge bordsalt på din egen mad.
Rigtig meget held og lykke, rigtig god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske